torsdag 4 november 2010

En storm i ett vattenglas

Det har, under de senaste dagarna, diskuterats friskt kring Björn Wimans beslut att plocka bort en Rocky-stripp från DN kulturs seriesida på nätet, då denna omnämner "judarna på Bonnier" som anledning att han bara får tag i struliga partners av motsatt kön. Wiman hävdar, och detta har jag full förståelse för, att antisemitismen aldrig dör ut, något som jag också håller med om. Aftonbladets Åsa Linderborg kontrar med ett inlägg om att strippen är gravt ironisk och driver med svenskars förmåga att inte våga vara kontroversiella, någonsin, något som jag som utbildare stöter på ganska ofta. Detta är något jag, som välbevandrad Rockyläsare, håller med om. Wiman försvarar sig i dagens DN kultur, dock har jag inte lyckats hitta den artikeln på nätet, med att på något sätt dumförklara delar av läsarskaran. Visst, förståelsen för ironi bland dagens ungdom är, efter egna studier av skolungdom, fruktansvärt låg, men den ökar inte av att inte utsättas för ironi. Och en fråga är hur vi ska kunna, i sann demokratisk anda, diskutera och minska antisemitismen om vi hela tiden nästan blundar för att den finns och dessutom censurerar inlägg som är beredda att ta fighten, för att parafrasera en gammal fackslogan? Wiman har även skrivit en del annat om antisemitismens frammarsch i Europa, men samtidigt känner jag personligen att frågan måste få behandlas på flera sätt. Ett sätt är en sjukt ironisk seriehund ritad av Martin Kellerman, som faktiskt driver med allt och alla, däribland boråsare på Vattenfestivalen (i Rocky-album 1 eller 2).

För att avslutningsvis kommentera min kollegas inlägg i bjud-gate, undrar jag också var gränsen går. Jag själv anser att politikerna är vuxna människor som tagit sig till en maktposition via oftast hårt arbete, och därför även vet att de står i en utsatt position. Men det är fortfarande en stor skillnad på att hedersgästa en tennisturnering mot att åka på en bjudresa. Snart är det väl stor kalabalik över att politikerna går på Nobelmiddagen!

/Dr T

Drevet: DN, Aftonbladet, DN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar