fredag 24 december 2010

Absolut sandlåda...

Ärligt talat liknar det sandlådenivå på diskussionen kring järnvägen för närvarande. Enligt Aftonbladet skyller "Alla på alla" det vill säga SJ, Trafikverket och infrastrukturministern. Om dessa tre kunde sätta sig ner och fatta beslut om hur det ska göras istället för att skylla på varandra, då skulle vi kanske se någon form av lösning innan snön smält bort. Problemet verkar ligga i att de som styr pengarna har alldeles för mycket makt och alldeles för strikta restriktioner. Skulle ansvaret ligga hos någon vars största uppgift vore att lösa problemet är jag övertygad om att problemen skulle vara mindre. Med tanke på att det är två olika plånböcker som får veckopeng/ årliga anslag från den tredje plånboken blir problemet inte lättare att lösa. Eftersom både SJ och Trafikverket har sin budget att hålla och staten inte vill skjuta till mer pengar, står vi här och stampar. Samtidigt måste väl SJ göra en vinst för att deras ägare ska bli nöjda?

Socialdemokraterna går samtidigt till angrepp och säger att det är den borgerliga regeringens fel att det ser ut som det gör. Det anses hemskt att vår infrastrukturminister avråder folk från att resa och råder de som ska resa att ta med termobyxor och matsäck. I dessa tider av outsourcing och bolagsstartande kanske det börjar bli dags att ta hem en del till fullo i statens ägor och återigen skapa Statens Järnvägar? Då blir det en ordförande eller byrådirektör att slå på pungen, och denne kommer få svårt att skylla på den andra parten.

Frågan är hur det kommer sig att tågen håller tidtabellen i Ryssland? Där har vi ett klimat som är kallare ochs snöigare på många håll än vad Sverige har det? Schweiz har tåg som håller tiden trots kyla, snö och alper. Det handlar i slutändan om taskigt ledarskap, taskiga förutsättningar från politiskt håll. Det där med vinstdrivande företag är kanske inte alltid rätt väg att gå. De som drabbas i slutändan är de resenärer som dels betalar skatt till staten, som ska gå till transportutveckling, och dels betalar för tågresor, en produkt som just nu inte är värd pengarna.

/Herr W

Medier: AB, AB, AB, Expressen, Expressen, DN, DN, SvD

1 kommentar:

  1. Elmsäter-Svärd är ju ännu i raden av klantskallar som innehar rollen som minsiter för infrastruktur. Alla skyller på alla men ingen lyckas uträtt något.

    SvaraRadera